
Age of Empires
Age of Empires (AoE) je historická videohra v reálnom čase vyvinutá Ensemble Studios a publikovaná spoločnosťou Microsoft. Hra umožňuje užívateľovi konať ako vodca starovekej civilizácie tým, že ju presadzuje v priebehu štyroch vekových období doby kamennej, bronzovej a železnej, a získava prístup k novým a zdokonaleným jednotkám s každým pokrokom.
Age of Empires vyžaduje, aby hráč rozvíjal civilizáciu z niekoľkých lovcov-zberačov do rozsiahlej osady z doby železnej. Aby sa zabezpečilo víťazstvo, musí hráč získať prostriedky na zaplatenie nových jednotiek, budov a pokročilejších technológií. Rovnako je potrebné zachovať zdroje, pretože v priebehu hry nie sú k dispozícii žiadne nové zdroje, napríklad stromy, ktoré sú sklátené, nebudú rásť.
K dispozícii je dvanásť civilizácií. Každá s jednotlivými súbormi atribútov vrátane rôzneho počtu dostupných technológií a jednotiek. Každá civilizácia má svoje jedinečné technológie, takže žiadna civilizácia nemá všetky možné technológie v hre.
Hlavnou súčasťou hry je postup v priebehu rôznych vekových kategórií. Skok medzi vekmi sa skúma v centre mesta a každý postup prináša hráčovi nové technológie, zbrane a jednotky. Hra obsahuje štyri kampane pre jedného hráča, v ktorých je hráč povinný splniť konkrétne ciele. Kampane sú kolekciou scenárov, ktoré sú dokončené lineárne. Kampane sledujú históriu egyptských, gréckych či babylonských civilizácií. Existuje aj kompletná kampaň špeciálne vytvorená pre demo verziu, ktorá prebieha v Chetitskej ríši. Okrem kampaní existuje aj herný režim nazvaný náhodná mapa, v ktorom sa pre každú novú hru vytvára iná mapa.
Civilizácie sú rozdelené do štyroch rôznych architektonických štýlov založených na východoázijskej, mezopotámskej, egyptskej a gréckej architektúre, ktoré určujú ich vzhľad v hre. Technológia sa skúma v konkrétnych budovách, s ktorými sú vo všeobecnosti spojené. Napríklad náboženský výskum sa vykonáva v chrámoch a vylepšené brnenia je skúmané v kasárňach. Technologické pokroky prichádzajú v mnohých kategóriách, ako sú vojenské vylepšenia (lepšie zbrane a brnenie pre jednotky), ekonomické upgrady (zvyšovanie efektívnosti zhromažďovania zdrojov), náboženské upresnenia (rýchlejšie miery konverzie a väčšie schopnosti kňazov) a modernizácia infraštruktúry (odolnejšie budovy). Keď je základný technologický výskum dokončený, môžu byť dostupné pokročilejšie technológie. Niektoré technológie nie sú k dispozícii pre určité civilizácie. Technológia zohráva veľmi dôležitú úlohu v stratégii hry. Ako sa civilizácia rozvíja v priebehu vekov, technológia sa stáva čoraz drahšou, čo sťažuje zber potrebných zdrojov na jej výskum. Výsledkom je, že vyváženie pracovnej sily medzi dedinčanmi cez rôzne zdroje môže znamenať rozdiel medzi víťazstvom a porážkou.
Hráči kontrolujú rôzne civilné a vojenské jednotky. Väčšina jednotiek môže byť vylepšená prostredníctvom výskumu (napríklad rýchlejšie zbieranie pre dedinčanov, silnejšie brnenie pre vojenské jednotky a dlhší dostreľ pre lukostrelcov). Dedinčania sú najnákladnejšie jednotky v Age of Empires. Ich hlavnou úlohou je zhromažďovať zdroje, sekať stromy na drevo, dolovať kameň a zlato a loviť, kŕmiť, chovať alebo rybárčiť, aby získali potraviny. Dedinčania môžu tiež stavať budovy a opraviť budovu a námorné plavidlá a sú schopní v prípade potreby bojovať ručne. Kňazi sú nebojové jednotky, ktoré môžu uzdraviť spojenecké jednotky alebo skonvertovať nepriateľské jednotky (v takom prípade cieľová jednotka mení lojalitu). Jednotky pechoty, ako sú napríklad šermiari, používajú boj z blízka na útok na krátku vzdialenosť. Osedlané jednotky zahŕňajú vozy, jazdu a vojnové slony.