
Šachy
Šach je strategická hra pre dvoch na šachovnici. Šachovnica je tvorená 64 štvorcami usporiadaných v 8 vodorovných a 8 zvislých radoch. Hru hrajú milióny ľudí na celom svete. Každý hráč začína s 16 figúrkami: jeden kráľ, jedna dáma, dve veže, dvaja strelci, dvaja jazdci a osem pešiakov. Každý zo šiestich typov sa pohybuje inak, pričom najsilnejšou figúrkou je kráľovná a najmenej silným je pešiak. Cieľom je umiestniť kráľa protivníka tak, že bude postavený pod nevyhnutnú hrozbu zachytenia. Za týmto účelom hráči používajú útok a zachytenie súperových figúrok, pričom sa navzájom podporujú. Okrem šach-matu, môže byť hra vyhraná dobrovoľnou rezignáciou súpera, ktorá sa zvyčajne vyskytuje vtedy, keď dôjde k strate príliš veľa figúrok. Existuje aj niekoľko spôsobov, ako hra môže skončiť remízou.
Predpokladá sa, že šachy vznikli v Indii niekedy pred 7. storočím nášho letopočtu. Hra bola odvodená z indickej hry chaturanga, ktorá je tiež pravdepodobným predchodcom východných strategických hier xiangqi, janggi a shogi. Podľa iných pochádza šach z Číny. Jednotlivé figúrky prevzali svoje súčasné právomoci v Španielsku koncom 15. storočia. Pravidlá boli štandardizované v 19. storočí.
Prvý všeobecne uznávaný šampión svetového šachu Wilhelm Steinitz získal svoj titul v roku 1886. Od roku 1948 sú majstrovstvá sveta regulované FIDE. Táto organizácia udeľuje tituly kvalifikovaným hráčom, z ktorých najlepší je veľmajster. FIDE tiež organizuje Majstrovstvá sveta žien, Majstrovstvá sveta juniorov a Šachovú olympiádu, obľúbenú súťaž medzi medzinárodnými tímami. K dispozícii sú tiež majstrovstvá sveta v počítačových šachov. Online šachy otvorili amatérsku a profesionálnu súťaž širokej a rozmanitej skupine hráčov. Nedávno Medzinárodný olympijský výbor uznal šachy za šport. Šach bol zaradený do Ázijských hier 2006 a 2010.
Od druhej polovice 20. storočia boli počítače naprogramované na hranie šachu s rastúcim úspechom, až do okamihu, keď najsilnejšie osobné počítače hrajú na vyššej úrovni ako najlepší ľudský hráči. Od 90. rokov počítačová analýza významne prispieva k šachovej teórii, najmä ku koncu hry. Počítač IBM Deep Blue bol prvým strojom, ktorý prekonal svetového šachového šampióna v hre, keď porazil Garryho Kasparova v roku 1997. Nárast silných počítačových programov bežiacich na mobilných zariadeniach viedol k rastúcim obavám o podvádzaní počas turnajov.
Existuje veľa variantov šachu, ktoré využívajú rôzne pravidlá, figúrky alebo dosky. Šach sa hrá na štvorcovej doske zloženej ôsmich riadkov, tzv. radov označených číslami 1 až 8, a osem stĺpcov označených písmenami a až h. Farby 64 štvorcov sa striedajú – poznáme svetlé a tmavé štvorce.
Podľa konvencie sú herné figúrky rozdelené na biele a čierne sady a hráči sú označovaní ako biely a čierny. Každý hráč začína hru so 16 figúrkami určenej farby. Hráč s bielymi figúrkami ide vždy ako prvý. Po prvom ťahu hráči striedavo pohybujú jednu figúrku za každé kolo. Posúvajú ich na neobsadený štvorec alebo na štvorec, na ktorom je súperova figúrka, ktorú môžu následne chytiť a odstrániť z hry. Hráč nesmie urobiť žiadny krok, ktorý by dostal jeho vlastného kráľa do nebezpečia útoku. Ak hráč už nemá žiadny ťah, hra končí. Každá šachová figúrka má svoj vlastný spôsob pohybu. Napríklad pešiak sa môže pohybovať vždy len o jedno políčko rovno dopredu. Jazdec zas napríklad vykonáva pohyb v tvare písmena L.