
Snake
Snake je bežný názov pre koncept videohier, v ktorom hráč prevádza hada, ktorá rastie na dĺžku, pričom samotná čiara ohraničujúca hernú plochu je primárnou prekážkou. Tento koncept vznikol v roku 1976 v arkádovej hry Blockade a jednoduchosť implementácie hada viedla k mnohým stovkám verzií na mnohých rôznych platformách. Popri vopred nainštalovanom variante na mobilných telefónoch Nokia došlo v roku 1998 k obnove záujmu o koncept hada, keďže našiel väčšie publikum.
Hráč ovláda bodku, štvorec alebo objekt na ohraničenej rovine. Keď sa pohybuje vpred, necháva za sebou stopu, podobajúcu sa pohybujúcemu sa hadovi. V ďalšom bežnom systéme má had špecifickú dĺžku, takže jeho pohyblivý chvost sa nachádza presný počet jednotiek od hlavy. Hráč prehráva, keď had narazí na hranicu obrazovky, chodník alebo inú prekážku, alebo sám na seba.
Koncept Snake sa dodáva v dvoch hlavných variantoch. V prvej, ktorá je najčastejšie hra pre dvoch hráčov, je na ihrisku viac hadov. Každý hráč sa pokúša zablokovať súpera, aby sa dostal do existujúcej trasy a prehral. Surround pre model Atari 2600 je príkladom tohto typu. Segment svetelných cyklov arkádovej hry Tron je verzia pre jedného hráča, kde sú ostatné hady ovládané AI. V druhej variante sa jediný hráč pokúša jesť veci tým, že do nich narazí s hlavou hada. Každá zjedená položka robí hada dlhším, takže ovládanie je postupne ťažšie. Príklady na takéto hry sú Nibbler či Snake Byte.
Koncept hada sa datuje do arkádovej hry Blockade, ktorú vyvinul a publikoval Gremlin v roku 1976. V tom istom roku bol klonovaný ako Bigfoot Bonkers. V roku 1977 vydal Atari dva tituly s názvom Blockade: arkádová hra Dominos a Atari 2600 Surround. Surround bol jedným z deviatich štartovacích titulov Atari 2600 (VCS) v Spojených štátoch amerických a bol tiež predávaný spoločnosťou Sears pod názvom Chase. V tom istom roku bola spustená podobná hra pre Bally Astrocade ako Checkmate.
Prvá známa verzia pre osobný počítač, nazvaná Worm, bola naprogramovaná v roku 1978 americkou firmou Peter Trefonas na televíznom prijímači TRS-80 a publikovaná časopisom CLOAD v tom istom roku. Krátko potom nasledovali verzie od toho istého autora pre Commodore PET a Apple II. Mikropočítačový klon arkádovej hry Hustle, ktorý bol sám klonom blokády, bol napísaný v roku 1979 Petrom Trefonasom a publikovaný CLOAD. Autorizovaná verzia Hustle bola publikovaná Miltonom Bradleyom pre TI-99/4A v roku 1980. Had je ovládaný pomocou ľavej a pravej šípky vzhľadom k smeru, do ktorého smeruje. Had zvyšuje rýchlosť a má len jeden život; Jedna chyba znamená hrať od začiatku.
Nibbler (1982) je arkádová hra pre jedného hráča, kde had dobre zapadá do bludiska a hrateľnosť je rýchlejšia ako u väčšiny hier. Ďalšia verzia pre jedného hráča je súčasťou arkádovej hry 1982 Tron, ktorá sa zaoberá svetelnými cyklami. Oživila koncept hada a mnohé ďalšie hry si vypožičali tému svetelného cyklu. Počnúc rokom 1991 bol Nibbles zahrnutý do programu MS-DOS na určitý čas ako vzorový program QBasic. V roku 1992 bol Rattler Race prepustený ako súčasť druhého balíka Microsoft Entertainment Pack. Pridané boli nepriateľské hady a jablká. Spoločnosť Nokia je známa tým, že dala hru Snake do väčšiny svojich telefónov.